Anita Mulder
20201116_163013
IMG_20201117_173543-min
.
Biografie

Nadat ik in 1986 mijn diploma als docent binnen het primair onderwijs had behaald, heb ik tien jaar als groepsleerkracht gewerkt. Daardoor heb ik ervaring opgedaan met betrekking tot leer- en gedragsproblemen in alle groepen binnen het reguliere basisonderwijs en het belang van een doorgaande leerlijn. Mijn belangstelling ging hierbij uit naar de achterliggende oorzaken van de leer- en gedragsproblemen. Ik heb me daarom verdiept in taalspraakstoornissen, problemen op het gebied van lezen/ spellen/ dyslexie, rekenen/ dyscalculie, hoogbegaafdheid en daarnaast in stoornissen op het gebied van autisme, ADHD, NLD, DCD(motoriek). In 2007 besloot ik mijn kennis te verbreden met de studie tot remedial teaching/leer- en gedragsproblemen in het speciaal onderwijs ’Master Special Educational Needs’ (Master SEN) aan het Seminarium van Hogeschool Utrecht. 


Specialisatie dyslexie

In 2011 heb ik mijn kennis met een tweede Master SEN uitgebreid met betrekking tot specialistische kennis op het gebied van het leerprobleem dyslexie. Mijn gespecialiseerde kennis op het gebied van leer- en gedragsstoornissen kon ik vervolgens inzetten bij het begeleiden van zogenaamde ‘Rugzakleerlingen’ in het primair onderwijs die intensieve en expliciete begeleiding nodig hebben op verschillende leer-en gedragsgebieden (co- morbiditeit). 


Naast leerkracht, remedial teacher en dyslexiespecialist ben ik ook moeder van twee dyslectische kinderen en een echtgenoot met dyslexie. Daardoor heb ik ook vanuit dat perspectief de nodige praktijkgerichte ervaring opgedaan met betrekking tot dyslexie in het primair en voortgezet onderwijs/ HBO. Het werd vooral duidelijk hoe belangrijk een vroegtijdige signalering en intensieve begeleiding is. Verder zag ik hoeveel problemen de vreemde talen opleveren voor deze categorie leerlingen en hoeveel extra energie het hen kost om op hun eigen niveau te kunnen blijven presteren.

Contact